Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility, w skrócie CSR) dawno przestała być już jedynie fanaberią największych i najbogatszych korporacji i międzynarodowych firm. Jest to obecnie trend, który zyskał uznanie i poklask lwiej części podmiotów gospodarczych na całym świecie. Kluczową częścią tej idei jest ekologia i szeroko rozumiane zachowania proekologiczne. Oprócz standardów produkcji czy przemysłu, przedsiębiorcy prowadzą także zażarte wyścigi o prym w dziedzinie zdobywania wszelkiego rodzaju świadectw dowodzących działania przyjazne środowisku naturalnemu (jak choćby certyfikat Zielonego Biura). Na nic jednak zdadzą się wszystkie te starania, jeśli tylko zarząd danej firmy będzie zaangażowana w taką działalność. Każdą korporację, dużą i małą firmę tworzą pracownicy i jako trzon całego interesu, powinni być także (a może nawet przede wszystkim) zainteresowani szerzeniem i propagowaniem kultury i działań sprzyjających ratowaniu naszej planety. Jak przekonać do tego naszą kadrę?
Trudno nie zauważyć, że pozytywny aspekt mody na najróżniej pojmowaną ekologię jest zauważalny. Ekologia w firmie to temat mocno poważany, szanowany i coraz częściej szerzony w strukturach nie tylko największych korporacji, ale nawet mikro-przedsiębiorstw. W dalszym jednak ciągu wielu pracowników zakładów pracy, które dumne są ze swojej troski o środowisko i klimat, nie jest przekonanych co do sensu i wielkich korzyści płynących z takiej postawy.
„Cóż my z tego mamy?” pyta zapewne wielu członków naszego personelu. Otóż mają z tego bardzo wiele. Pro-ekologiczna firma to nie tylko taka, która „trąci na lewo i prawo” o tym, że nasze powietrze jest zanieczyszczone a woda skażona metalami ciężkimi. Warto przypomnieć naszym pracownicom i pracownikom, że wiąże się to także ze wszelkiego rodzaju oszczędnościami, począwszy od papieru na energii elektrycznej kończąc. W bezpośredni sposób przekłada się to na lepszy i wydajniejszy budżet danej firmy, a to w prostej linii oznacza większe zatrudnienie, więcej rekrutacji czy możliwość przyznania większych podwyżek.
Po drugie warto przypominać osobom zatrudnionym w naszym przedsiębiorstwie, że dbanie chociażby o ekologiczność naszego biura pozwala wszystkim dookoła czuć się lepiej i pozostać w zdrowiu. Bo czyż nie lepiej segregować odpady w przeznaczonych do tego pojemnikach niż wrzucać wszystko do jednego, równie pięknego jak zachęcająco pachnącego kubła? Ten najprostszy przykład jasno pokazuje, że drobne zachowania „pro-ekologiczne” przynoszą sporo korzyści nam wszystkim.
Choć słowo „segregacja” kojarzy się nam, słusznie zresztą, jak najgorzej, to zjawisko segregowania odpadów jest nawykiem jak najbardziej słusznym. Usuńmy z naszych przestrzeni biurowych pojemniki na odpady mieszane i zainstalujmy osobne na szkło, tworzywa sztuczne i tym podobne. Zużycie wody to kolejny poważny problem, z jakim boryka się od dłuższego czasu ludzkość. Nasza kadra może wykazać się tu niezwykłą dojrzałością i świadomością ekologiczną. Wprowadzajmy kulturę i edukację z zakresu zużycia wody, instalujmy systemy ograniczające możliwość pozostawienia odkręconych kurków. Możemy ponadto zainwestować w zmywarkę dzięki czemu zapobiegniemy konieczności mycia naczyń w firmowej kuchni pod bieżącą wodą.
Mimo automatyzacji wielu systemów oświetleniowych w firmie, w wielu pomieszczeniach w dalszym ciągu włącza i wyłącza się światło w sposób manualny. Jeśli elektroniczny układ dbający o to za człowieka jest dla nas zbyt kosztowny, możemy przynajmniej wymienić żarówki na energooszczędne i wprowadzić dosłowną zasadę mówiącą, że „ostatni gasi światło”. Poza tym, nie dopuszczajmy do sytuacji, w której służbowe laptopy i komputery stacjonarne, które pozostaną w biurze na noc, zostaną pozostawione w stanie czuwania. Stosujmy regułę, podług której należy zużywać tylko tyle energii ile się faktycznie potrzebuje.
Ogarnięcie własnego podwórka to rzecz, która jeśli byłaby uskuteczniana przez wszystkie lokalne społeczności, zapewne naprawiłaby świat na dobre. Takim z pozoru tylko niewielkim działaniem są zorganizowane akcje zakrojone na skalę naszej firmy, albo kilku lokalnych firm albo biurowca w którym nasze miejsce pracy się znajduje. Co możemy zrobić w takich warunkach? Otóż niezwykle dużo. Na przykład zorganizujmy zbiórkę nieużywanych już urządzeń elektronicznych, które następnie pojadą od nas do składu elektro-śmieci, gdzie zostaną rozmontowane a poszczególne elementy zostaną ponownie wykorzystane w innych urządzeniach. Agencje eventowe i marketingowe prześcigają się w ofertach aż uginających się pod ciężarem propozycji ekologicznych warsztatów i szkoleń. Dzięki temu zagadnienie dbania o środowisko naturalne nie musi być nudne ani pompatyczne. W ramach dnia (albo dni) takiej eko-świadomości, pracownicy mogą wspólnie czegoś się dowiedzieć, lub wspólnie stworzyć coś z materiałów pochodzenia organicznego lub pochodzących z recyclingu.
Jeśli chcemy zaszczepić w naszym personelu przekonanie, że mamy realny wpływ i możemy zmienić coś na lepsze, bierzmy udział w „Sprzątaniu Świata” oraz wszelkich podobnych akcjach polegających na realnym uprzątnięciu fragmentu naszego służbowego uniwersum. Nie każmy tu, broń Boże, zamiatać naszych biur czy wyrzucać z niego śmieci. Wyjdźmy wspólnie do pobliskiego parku, wysprzątajmy skwer, który widać z okna biurowca. Pro-ekologiczna firma to swego rodzaju styl życia i styl funkcjonowania w przestrzeni służbowej. To przekonanie, że działania na rzecz Matki Ziemi to działania na rzecz nas wszystkich, a więc także i pracowników przez nas zatrudnionych. Warto by i oni mieli takie przekonanie i świadomość.
Z naszą agencją możesz przyśpieszyć eko-wdrożenia i eko-świadomość wśród pracowników Twojej firmy! W jaki sposób? To proste – możemy przygotować dla Ciebie EKO LIGĘ! Jest to nic innego jak ekologiczna grywalizacja CSR, w trakcie której uczestnicy mają do wykonania przeróżne zadania o ekologicznym zabarwieniu. W trakcie rozrywki uczymy podstaw ekologii oraz uczymy eko-nawyków.
Copyright @ 2024 Agencja Eventowa Argentum Event